Cepljeni vs. necepljeni – kako postati enotni v razdvojenem svetu

mag. psihosocialne pomoči Evija Evelin Zavrl mag. psihosocialne pomoči Evija Evelin Zavrl

Epidemija covida-19 je družbo močno razdvojila. To je še posebno opazno v komunikaciji med posamezniki, ki zagovarjajo cepljenje, in tistimi, ki mu nasprotujejo. Včasih imajo nasprotno mnenje tudi naši bližnji in takrat je še posebno pomembno, da premostimo razlike, najdemo skupen jezik in ne dovolimo, da nas nasprotujoča si stališča popolnoma odtujijo. Preverite, kako komunicirati z nasprotno mislečimi posamezniki. 

konflikt, cepljeni, necepljeni, covid, mnenja
Dobro je, da se svoje mnenje naučimo povedati, ne da kritiziramo druge (vir: Shutterstock)

Kadar se ne počutimo najbolje, smo bolj agresivni do drugih

To, da se dobro počutimo in skrbimo zase, se kaže v vseh življenjskih situacijah, najbolj pa v komunikaciji z drugimi. Ko smo utrujeni, prestrašeni, jezni, se na druge odzivamo bolj agresivno, saj imamo nižjo toleranco sprejemanja drugačnih mnenj in vrednot posameznika. Če boste poskrbeli za svojo mentalno higieno, se otresli misli, ki vas strašijo in v vas vzbujajo bes, bo vaš prag tolerance višji. 

Kako skrbeti za mentalno higieno

Posvetite se meditaciji, dihalnim vajam, gibanju, pogovoru, dobri in redni hrani. Poskrbite za kakovosten in dovolj dolg spanec. Prostor, v katerem ste, opremite s prijetno dišavo, ga počistite. Nagradite se za majhne vsakodnevne zmage, kupite si nekaj lepega in vsak dan vsaj nekaj naredite zase. Pristopite kdaj tudi k strokovnjaku, s pomočjo katerega boste identificirali svoja omejujoča prepričanja ter se lažje otresli neprijetnih čustev, občutkov in misli. Na ta način vam bo lažje komunicirati tudi z različno mislečimi osebami. 

Vsi smo le ljudje, ki se spoprijemamo s svojimi težavami

Problem pri komunikaciji nastane tudi, ko v nekom vidimo napadalca, ošabneža, ki je močnejši, bolj samozavesten od nas in smo prepričani, da nam želi narediti nekaj slabega. Veliko ljudi se navadno ne zaveda, kako lahko besede bolijo sogovornika. Večina izhaja iz svoje bolečine, svojih travm, žalosti, jeze, strahu, krivde, gnusa. V takšnem primeru pomaga opomniti se, da je vsakdo krvav pod kožo, na neki način prestrašen in se spoprijema s svojimi težavami. Če na ljudi gledamo na ta način, je veliko lažje tolerirati njihova prepričanja in vedenje, saj do njih razvijemo sočutje, njihovi komentarji oziroma mnenja o določeni stvari pa nas ne zmotijo več tako močno. 

konflikt, cepljeni, necepljeni, covid, mnenja, empatija, sočutje
S pomočjo sočutja lahko premostimo razlike med nami (vir: Shutterstock)

Dobro je, da se svoje mnenje naučimo povedati, ne da kritiziramo drugega

Tudi če se ne strinjate z izjavami in mišljenjem nekaterih oseb, vam tega ni treba vedno povedati na glas. Če se za to odločite oziroma se znajdete v situaciji, kjer se je težje izogniti določeni temi, pa lahko uporabite tehniko sendviča, s katero boste sogovorniku na neki način dali prav, mu povedali, s čim se ne strinjate, hkrati pa boste pogovor končali na sporazumen način

Namesto kritike uporabite tehniko sendvič

Poglejmo si primer, kako pri odgovoru na sogovorčevo vprašanje uporabiti tehniko sendvič.

Predstavljajte si, da se pogovarjate z osebo, ki je mnenja, da so ljudje, ki se cepijo, neumni. Kot nekdo, ki zagovarja cepljenje, lahko odgovor zapeljete na naslednji način.

  • Spodnji del kruha: Izpostavite tisto, zaradi česar se s sogovornikom strinjate, npr. »Vsekakor ima to, da se ne cepiš, lahko določene prednosti. Lahko se izogneš določenim zdravstvenim tveganjem in slediš samemu sebi.«
  • Meso oziroma sredica sendviča: Povejte tisto, s čimer bi lahko omehčali sogovornikovo stališče in ga povabite, da na situacijo pogleda širše, npr. »Menim pa tudi, da se marsikdo cepi, ker čuti odgovornost do drugih ljudi, do družbe, si želi več svobode ali pa ga je strah vsakodnevnega testiranja. Poznam tudi osebe, ki so že prej imele kronične zdravstvene težave in so se želele izogniti še več bolečinam v telesu.«
  • Zgornji del kruha: Zaključite s splošnim pozitivnim komentarjem, pohvalo, npr. »Sicer smo se pa vsi znašli v težki situaciji in se trudimo delati “prav” po svojih najboljših močeh.«

Z drugimi komunicirajmo tako, kot bi si želeli, da drugi komunicirajo z nami

Razlike lahko premostimo tudi tako, da sogovorniku postavimo vprašanje, ki ga naredi bolj ranljivega, zaradi česar bo podrl nekaj zidov pred seboj. Povprašamo ga lahko, na kakšen način ga je prizadela epidemija, ali pa le izrazimo, da čutimo, da ga je trenutna situacija prizadela ali da verjamemo njegovim strahovom in skrbem. Bodimo sočutni, poglejmo pod površino človeka, kajti večina se spoprijema s podobnimi izzivi.

Seveda je pomembno, da si upate biti tudi sami ranljivi. Da si upate pokazati svoja čustva. Uporabite topel ton govora, ne povzdigujte glasu in ne govorite z zaničevalnim oziroma prezirajočim tonom. Predvsem pa uporabljajte način govora, za katerega bi si želeli, da bi ga drugi uporabljali v komunikaciji z vami. Dobro se z dobrim vrača.

konflikt, cepljeni, necepljeni, covid, mnenja, empatija, sočutje
Z drugimi komunicirajte tako, kot si želite, da bi oni komunicirali z vami (vir: Shutterstock)

Pomislimo, ali sogovornika zares slišimo

Kadar imamo pred sabo sogovornika z nasprotnim mnenjem, je zelo koristno, da z njim ustvarimo stik. Sicer se bo komunikacija konstantno križala in kakršno koli mnenje bomo izrazili, bo naletelo na gluha ušesa. Stik je v pogovoru zelo pomemben, in če ga nimamo, se nam včasih lahko zdi, da sogovorniku ne moremo dopovedati tega, kar želimo. Če želimo ustvariti stik s sogovornikom, se osredotočimo tako na njegovo neverbalno komunikacijo, besede in besedne zveze, ki jih uporablja, kot tudi ton in hitrost govorjenja. 

Kako vzpostaviti stik z nasprotno mislečimi

1) Opazujmo razlike v neverbalni komunikaciji med sabo in sogovornikom

Če sami zelo mahamo z rokami, sogovornik pa sedi pri miru s prekrižanimi rokami, je to že konflikt v stiku. V takšnem primeru je priporočljivo, da roke malo umirimo, lahko jih tudi počasi prekrižamo (ali pa prekrižamo noge, da nismo v popolnoma zrcalni sliki). Tako bomo vzpostavili stik, razumevanje med nami in sogovornikom bo boljše in vzdušje manj napeto.

2) Uporabljajmo enake besede oziroma besedne zveze kot sogovornik

Če sami uporabljamo besedo covid, medtem ko sogovornik govori o pandemiji, poskusimo besedo covid postopoma zamenjati za besedo pandemija. Tako bomo vzpostavili boljši stik, sogovornik nas bo bolj razumel in v komunikaciji bo manj trenja.

3) Poskrbimo, da govorimo s podobnim tonom in hitrostjo

Če smo vajeni govoriti počasi in z bolj umirjenim tonom, sogovornik pa je precej glasen in govori hitro, bo to drastično vplivalo na stik in razumevanje. Začnite govoriti hitreje in glasneje, vsaj dokler ne ujameta nekega ritma med sabo, nato lahko glas ponovno stišate in upočasnite. Takrat vam bo sogovornik nevede sledil v glasnosti in hitrosti govora.

Čeprav se vam bo na začetku zdelo, da nasprotnik misli, da niste čisto pri pravi, vztrajajte.

Nasprotnik teh malih sprememb namreč ne bo opazil, razen če ne boste začeli izrazito kriliti z rokami, medtem ko ste prej eno uro sedeli popolnoma pri miru. Tako boste lažje dosegli konsenz v komunikaciji in se počutili bolj sproščeno ter povezano

Zavedajmo se, da nam z vsemi ljudmi ne bo uspelo vzpostaviti stika

Čeprav se včasih izrazito trudimo vzpostaviti stik in smo odprtega uma, imamo lahko sogovornika, ki še vedno zelo izrazito zagovarja svoja stališča. Takrat je čas, da se umaknemo iz pogovora.


Evija Evelin Zavrl, mag. psihosoc. pom.

Zavarujte se za težji potek okužbe s Covidom-19

Sklenite Zavarovanje COVID in si zagotovite izplačilo zavarovalnine v primeru težjega obolenja s Covidom-19 in možnost posveta z zdravnikom 24/7.

Nazaj na Nasveti