V soboto, 18. 5., bomo med 7. in predvidoma 8. uro izvajali nujna vzdrževalna dela na omrežju. V tem času bo občasno prekinjeno ali moteno delovanje spletne strani. 18. 5., med 7. in 8. uro, bo občasno prekinjeno ali moteno delovanje spletne strani.

Slabe volje? Pojdite na sonce! Ali to res pomaga?

Branka Strniša, psihologinja in psihoterapevtka Branka Strniša, psihologinja in psihoterapevtka

DA! Sonce namreč v našem telesu spodbuja nastanek snovi, ki zelo ugodno vplivajo na naše psihično razpoloženje in živčni sistem. Ob sončnih dneh imamo občutek, da je svet lepši in življenje lažje, ker sonce v naših telesih pospeši tvorbo vitamina D, kalcija in serotonina – hormona, ki ga morda poznate tudi kot hormon sreče. 

Sonce v našem telesu spodbuja nastanek t. i. hormona sreče in ustvarja občutek, da je svet lepši
Sonce v našem telesu spodbuja nastanek t. i. hormona sreče in ustvarja občutek, da je svet lepši. vir: Shutterstock

Dežele z več in manj sonca

Če pogledamo naše zahodne sosede in njihov slog življenja »la dolce vita«, vidimo, da se v soncu in visokih temperaturah skriva precej zdravilnega. Nekaj, kar nas poživi, nas sprosti in nam prinese več prijaznih občutkov. Istočasno pa je v deželah z manj sončne svetlobe prisotnih več duševnih bolezni. Skandinavske države na primer slovijo kot države z zelo visoko stopnjo števila samomorov in prisotnosti duševnih bolezni.

Vitamin D proti sezonski depresiji

O tem, kako vitamin D ugodno deluje na naš imunski sistem, smo že govorili. Pomanjkanje vitamina D lahko vpliva na zdravje kosti, povezuje se z diabetesom in visokim krvnim tlakom. Obstaja precej raziskav, ki dokazujejo povezavo med pomanjkanjem vitamina D in slabšim duševnim zdravjem.

Največkrat ga povezujemo predvsem s pojavom sezonske depresije. Gre za obliko depresivnega stanja, ki se vsako leto pojavi ob približno enakem času. Pri večini takrat, ko se srečujemo s pomanjkanjem sončne svetlobe, se pravi jeseni in pozimi. Tudi sicer so pri ljudeh, ki se srečujejo z različnimi oblikami depresije, našli manjše ravni vitamina D. Obenem je bilo pri tistih, ki so redno jemali nadomestek tega vitamina, opaziti izboljšanje simptomov, ki sicer spremljajo depresivna stanja.

Vitamin D, prehransko dopolnilo.
Pomanjkanje sončne svetlobe in vitamina D lahko spremlja nekatera depresivna stanja. vir: Shutterstock

Seveda so razlogi za pojav depresije različni. Pomanjkanje vitamina D je lahko prisotno pri osebah, ki trpijo za depresivnim stanjem, ampak ne povzroča same depresije. Izpostavljenost soncu ali dodajanje vitamina D v prehrano lahko izboljša simptome, toda samo zdravljenje katerekoli duševne bolezni, potrebuje širši in bolj poglobljen pristop.

Anksiozni občutki tudi zaradi premalo kalcija

Tudi kalcij, ki se sintetizira s pomočjo vitamina D, je pomemben vplivnež v našem svetu dobrega počutja, saj ima zelo pomirjajoče učinke na naš živčni sistem. Njegovo pomanjkanje pa nasprotno povzroči pospešeno delovanje živčnih celic, kar lahko pripomore k anksioznim občutkom.  

Znaki pomanjkanja vitamina D in kalcija

Da imamo primanjkljaj dveh pomembnih gradnikov dobrega razpoloženja, lahko posumimo, če:

  • smo neprestano utrujeni,
  • hitro spreminjamo razpoloženje,
  • če se nam zelo poveča ali zmanjša apetit,
  • če izgubimo zanimanje za stvari, ki smo jih radi počeli,
  • če imamo težave s spanjem. 
Pomanjkanje vitamina D vodi v utrujenost
Utrujenost in hitro spreminjanje razpoloženja sta lahko posledica pomanjkanja vitamina D in kalcija. vir: Shutterstock

Seveda pa je ob takih in podobnih znakih pomembno, da ne postavljamo prehitrih samodiagnoz s pomočjo Googla, ampak se raje posvetujemo s svojim zdravnikom, psihologom ali psihiatrom, da ugotovimo, kje tiči pravi vzrok omenjenih stanj.

Sonce in serotonin

Direktna in indirektna izpostavljenost soncu obenem stimulirata nivo serotonina, nevrotransmiterja, ki dviga razpoloženje in ki ga pogosto pogovorno imenujemo kar »hormon sreče«. Serotonin v nas spodbuja ugodne občutke sreče, samozavesti in uspeha, kar ugodno vpliva na vsa področja našega delovanja in razmišljanja.

Sonce in aktivnosti, ki nas osrečujejo

Tudi čisto preprosta logika nam lahko pomaga razumeti vlogo sončne svetlobe v našem razpoloženju. Ko sije sonce, lažje počnemo stvari, ki so nam všeč in jih imamo radi. Gremo na sprehod, v hribe, na kolo, na pijačo s prijatelji, obdelujemo svoj vrtiček in podobno. Vse te aktivnosti nam seveda dvignejo razpoloženje in povečajo naše zadovoljstvo.

Obenem vemo, da je naše medsebojno razpoloženje nalezljivo. Ko smo ljudje vpeti v aktivnosti, ki jih imamo radi, in ko smo obkroženi z veselimi, nasmejanimi ljudmi, se tudi nam hitreje dvigne razpoloženje.

Narava, sonce, druženje, veselje
Po dobro razpoloženje pojdite v naravo in na sonce. vir: Shutterstock

Če združimo preživljanje časa na soncu in stik z naravo, hkrati spodbudimo kreativno razmišljanje, izboljšajo se naše kognicije, lažje se učimo novih veščin, imamo boljšo samokontrolo, v telesu pa se zniža raven stresnih hormonov. Tako smo bolj sproščeni in pripravljeni na nove izzive.

Ugoden vpliv sončne svetlobe v zaprtih prostorih

Ni pa nujno, da na naše počutje vpliva zgolj direktna izpostavljenost sončni svetlobi. Tudi preko indirektne izpostavljenosti, ko nas na primer sonce pozdravlja skozi okna našega delovnega mesta ali doma, lahko uživamo njegove prednosti.

Raziskava med zaposlenimi v Indiji in ZDA je pokazala, da izpostavljenost soncu pozitivno korelira z zadovoljstvom z zaposlitvijo in predanostjo organizaciji. Hkrati so med zaposlenimi, ki so bili izpostavljeni sončni svetlobi, opazili manj nagnjenosti k depresivnemu razpoloženju.

Sonce je darilo narave – uživajmo ga pametno

Sonce je že od nekdaj predstavljalo vir življenja. Ljudje ga potrebujemo, da dobro delujemo, smo čim bolj vitalni, bolje razpoloženi in imamo več volje do življenja. Sončna svetloba je brezplačno darilo narave, ki nam lahko prinese večjo sproščenost, radost in veselje.

Ljudje in sonce
Ljudje sonce potrebujemo za normalno delovanje in boljše razpoloženje. vir: Shutterstock

Lepi dnevi nam ponujajo nešteto priložnosti za aktivnosti, ki jih lahko počnemo skupaj ali sami. Sprehod v naravi, opazovanje morja, poležavanje v parku, kosilo na terasi najljubše restavracije, piknik s prijatelji in druge aktivnosti so tiste, ki delajo naše življenje polno in zanimivo.

Zato si, zaščiteni pred neugodnimi vplivi UV-žarkov, čim večkrat dopustimo brezskrbno uživanje na soncu z odklopljenimi mislimi.

Piše

Branka Strniša, psihologinja in psihoterapevtka, BRST Psihologija

Nazaj na Nasveti