Kako probiotiki pomagajo pri vnetju črevesja

Na zdravje črevesja vpliva marsikaj. Številni dejavniki sodobnega življenja lahko pustijo negativen pečat na naši črevesni flori. Mednje spadajo visoka raven stresa, premalo spanja, slaba prehrana, ki temelji na predelani hrani, hrana, ki vsebuje veliko sladkorja, ter dolgotrajno uživanje antibiotikov. Kako preprečiti težave s črevesjem? Probiotiki so prav gotovo ena izmed najboljših možnosti! 

Kaj so probiotiki in kako vplivajo na zdravje?

Probiotiki so mikroorganizmi, ki prebavilom pomagajo pri presnavljanju hrane. So živi mikroorganizmi, ki imajo izjemno pozitiven učinek na zdravje, saj uravnavajo delovanje prebavne mikroflore. Poznamo tudi prebiotike, to so snovi, ki pospešujejo rast mikroorganizmov. Skupaj s probiotiki uravnavajo črevesno floro in pripomorejo k zdravi prebavi.

Vključitev probiotikov v prehrano postreže s številnimi pozitivnimi učinki na zdravje in dobro počutje, saj izboljšajo imunski sistem, izboljšajo prebavo, telo ima več energije zaradi pospešene tvorbe vitamina B12, koža pa je bolj čista in zdrava.[Vir: Dr. Axe] 

Poznamo dve vrsti probiotikov:

  • bifidobacteria jevrsta probiotičnih bakterij, ki se nahaja v hrani in prehranskih dodatkih. Povezujemo jo z okrepljenim imunskim sistemom, onemogoča rast slabih bakterij v črevesju in telesu pomaga pri razgradnji laktoze; 
  • lactobacillus pa je vrsta bakterij, ki proizvaja laktozno kislino, ki prav tako ključno pomaga nadzorovati rast škodljivih bakterij. [Vir: Healthine] 

Katera živila so bogata s probiotiki?

Probiotike lahko najdemo v številnih živilih. Med živila, ki so najbogatejša s probiotiki, spadajo:

  • KEFIR: Fermentiran mlečni izdelek je podoben jogurtu in je kombinacija mleka ter fermentiranih kefirjevih zrn. Kefir so različne civilizacije uporabljale za boljše zdravje že pred več kot 3.000 leti. Kefir vsebuje med 10 in 34 različnih vrst probiotikov in je zato eden izmed najbolj bogatih virov probiotikov. Uživate ga lahko samostojno kot jogurt ali pa ga uporabljate pri peki.
  • JOGURT: Tudi nekateri jogurti vsebujejo probiotike, čeprav v manjših količinah kot kefir. Posegajte po probiotičnih jogurtih z živimi kulturami, saj vsak jogurt ne vsebuje probiotikov (ti so med procesom komercialne proizvodnje pogosto uničeni).
  • FERMENTIRANA ZELENJAVA: Številne vrste naravno fermentirane zelenjave so odličen vir probiotikov in encimov, ki pomagajo naši prebavi. Mednje spadajo npr. kisle kumarice, rdeča pesa, vložena paprika in druga fermentirana zelenjava.
  • KOMBUČA: Podobno kot kefir tudi kombuča sega več kot 2.000 let nazaj, ko so njene učinke prvič izkušala stara japonska ljudstva. Kombuča je fermentiran čaj, ki je naravno bogat s probiotiki in z encimi. Je rahlo kiselkastega okusa in poln vitaminov ter aminokislin.
  • JABOLČNI KIS: Jabolčni kis pozitivno vpliva na raven holesterola, krvnega tlaka, pomagal pa naj bi tudi pri sladkorni bolezni in hujšanju. Jabolčni kis vsebuje probiotike in ga lahko uporabljate kot solatni preliv ali ga enostavno pijete samega v manjših količinah.
  • TEMPEH: Izhaja iz Indonezije in je oblika fermentiranih sojinih zrn. Pogosto se uporablja kot nadomestek mesa. Je izjemno bogat z beljakovinami, poleg probiotikov pa vsebuje tudi manjše količine vitamina B12.

Nekatera druga probiotična živila so fermentirani siri (gauda, parmezan, švicarski sir), miso juha in kislo zelje. 

Probiotični prehranski dodatki

Pri nakupu probiotikov bodite pozorni, da vsebujejo:

  • žive bakterije: Preverite datum uporabnosti. Za učinkovitost probiotika morajo biti bakterije v času uporabe žive.
  • različne vrste bakterij: Kombinacija različnih probiotičnih bakterij je ponavadi bolj učinkovita kot zgolj ena vrsta.
  • dovolj visoko količino bakterij.

5 dejstev o probiotikih in zdravju črevesja

Dr. Liping Zhao, profesor mikrobiologije na Univerzi Rutgers je za Forbes razkril pet najpomembnejših dejstev o probiotikih in črevesju. Poleg dokončanega doktorskega študija mikrobiologije se dr. Zhao že več kot dve desetletji ukvarja s proučevanjem zdravja črevesja. To je njegovih pet dejstev o črevesju:

  1. Vaše zdravje je zdravje vašega črevesja. Če želite biti zdravi, morate nujno poskrbeti za mikrobiom črevesja. To je skupek mikroorganizmov, ki živijo v črevesju in so zaslužni za marsikaj. 
  2. Pri nakupu probiotikov se zanašajte na znanost. Ne kupite kar prvega probiotika, ki ga zagledate v reklami. Vprašajte se, ali probiotik vsebuje žive bakterije, različne vrste bakterij in če je količina bakterij dovolj velika, da bo imela učinek na črevesno floro.
  3. Kar deluje pri meni, ni nujno, da učinkuje tudi pri drugem. Vsak posameznik ima povsem drugačen mikrobiom črevesja. To nam pomaga razložiti, zakaj nekateri probiotiki delujejo pri nekaterih posameznikih, pri drugih pa sploh ne učinkujejo. 
  4. Zdrava prehrana je najboljši način uravnavanja mikrobioma vašega črevesja. Ko se prehranjujemo, ne jemo zgolj sami, temveč hranimo tudi svoj mikrobiom črevesja. Ena izmed najpomembnejših stvari, ki jih lahko zaužijemo za zdravje črevesja, je večja količina prehranskih vlaknin. 
  5. Raziskave mikrobioma črevesja bodo spremenile vse, kar danes vemo o hrani. Gre za izjemno pomembno znanstveno vejo na področju zdrave prehrane, ki bo spremenila celotno področje nutricionistike. [Vir: Forbes] 

Ne spreglejte naslednjih simptomov nezdravega črevesja

Jasno je, da je zdravje črevesja izjemno pomembno, morda bolj pomembno, kot se mnogi zavedamo. Ali prepoznate znake vnetega ali razdraženega črevesja?

  • NEPRIJETNI OBČUTKI V TREBUHU: Napenjanje, driska in občutek napihnjenosti so lahko simptomi, da je z vašim črevesjem nekaj narobe. Če večkrat doživljate te simptome, je čas, da se posvetite zdravju svojega črevesja.
  • NEPRIČAKOVANE SPREMEMBE TELESNE TEŽE: So lahko znak nezdravega črevesja. Neuravnovešena črevesna flora lahko namreč povzroči spremembe telesne teže, saj lahko vodi v slabo absorpcijo hranilnih snovi, uravnavanje sladkorja v krvi in shranjevanja maščob.
  • TEŽAVE S SPANJEM IN KRONIČNA UTRUJENOST: Morda nekoliko nepričakovano, pa vendar –  slaba črevesna flora lahko povzroča nespečnost in slab, nemiren spanec, to pa lahko vodi v kronično utrujenost. Največji delež serotonina, hormona, ki je odgovoren za počutje in spanec, se tvori prav v črevesju.
  • NEČISTA KOŽA: Kožni izpuščaji in ekcemi so lahko posledica vnetja črevesja. 
  • PREHRANSKA INTOLERANCA je posledica težav pri prebavljanju določene hrane. Študije kažejo, da obstaja povezava med nekaterimi prehranskimi intolerancami in slabo črevesno floro. 

S probiotiki proti vnetju črevesja

Probiotiki so neposredno povezani z zdravjem črevesja. Probiotiki naj bi namreč pomagali vzpostaviti naravno ravnovesje v črevesju.

Vnetna bolezen črevesja (VBČ) je kronična bolezen, ki povzroča dolgotrajno vnetje črevesja. Veliko študij je namenjenih raziskovanju učinkov bakterij na zdravje črevesja in njihovi morebitni pomoči pri vnetni bolezni črevesja. Čeprav je neposredna povezava med probiotiki in izboljšanjem vnetja črevesja v večjem delu neraziskana, pa je vključevanje probiotikov v prehrano vsekakor izjemno pomembno. Ne pozabite na vsakodneven, reden vnos probiotikov. Pogostokrat po njih posežemo zgolj takrat, ko je že prepozno, npr. ko se že srečujemo z vnetjem črevesja ali z drugimi težavami. Z rednim uživanjem probiotikov pa lahko nastanek teh težav preprečimo. 

Kako bi lahko zaključili? Če vaša črevesna flora ni zdrava in uravnotežena, potem tudi sami niste zdravi. Njen vpliv sega na številna področja zdravja in dobrega počutja, od telesne teže in težav s spanjem do šibkega imunskega sistema. Simptomi slabe črevesne flore so pogosto nejasni in jih ne pripišemo težavam s črevesjem. Prav zato je pomembno, da za zdravje črevesja poskrbimo, še preden je prepozno – in najboljši način je z rednim uživanjem probiotikov!

 


Nazaj na seznam