0004 Celulit

Naj za začetek razjasnimo osnovne izraze na temo celulita. Celulit je po definiciji, ki sta jo zapisala Ana Beatris in Andre Luiz Vergnanini (Celulit: pregled – Evropska akademija za dermatologijo in venerologijo l. 2000), sprememba maščobnega tkiva povzročena s strukturnimi spremembami podkožja. Razlikovati ga moramo od debelosti, ki je predvsem posledica sprememb presnove maščob posameznika. Celulit ni nujno pogojen z debelostjo. Celulitis je akutna bakterijska okužba kože in podkožnega tkiva, ki se kaže z oteklinami in bolečino; najpogosteje ga povzročajo bakterije streptokoki ali stafilokoki.

Pri nastanku celulita gre za delovanje hormona estrogena, ki povzroča neenakomerno nalaganje maščobnih celic v podkožju. To povzroči spremembo prekrvavitve tkiva, ki prinaša številne neželene učinke. Pri tem se namreč poveča medcelični pritisk, zaradi premalo prepustnih predkapilarnih sfinktrov. Kot posledica tega se zmanjša pretok krvi za kar 35 % in pride do hiperpolimerizacije vezivnega tkiva. To je povečanje koncentracije proteinov v medcelični tekočini, kar se kaže s spremembami tkiva: z zabuhlostjo, zastajanjem odpadne tekočine in slabšo oskrbo tkiv s kisikom. Kritični predeli, kjer se najpogosteje pojavlja »pomarančna koža«, obloge in zatrdline so trebuh, boki, stegna in zadnjica; pa tudi roke, zatilje in pod brado.

Zakaj celulit nastane?

Po navadi gre za skupek mnogih dejavnikov, ki so posledica sodobnega načina življenja - pomanjkanje gibanja, nepravilna prehrana in uživanje večjih količin kave ter alkohola in hkrati premalo vode, kajenje in nošenje tesnih oblačil. Dejavniki za nastanek so vsekakor tudi hormonske spremembe tekom pubertete, nosečnosti in kontracepcijska sredstva in druga zdravila; vpliva sam metabolizem posameznika, psihični stres ter druge bolezni. Pomemben je tudi vpliv genetike. Sam razvoj celulita se prične že v obdobju pubertete, tako pri moških kot pri ženskah, a se na videz takrat še ne izrazi. Mnogi boste začudeni. Da, celulit se tvori tudi pri moških, a je pri ženskah bolj izražen, zaradi strukturnih razlik kože, ki so podvržene delovanju hormona estrogena.

V puberteti pri deklicah poraste nivo estrogena, ki sproži proizvodnjo maščobnih celic in spodbuja nastajanje celulita ter zastajanje tekočin. Med samo menstruacijo je okrepljeno estrogeno delovanje, ki se kaže z na pogled okrepljenim celulitom. Med nosečnostjo elastično vezivno tkivo omogoča preoblikovanje ženskega telesa. Povečane maščobne celice ga zato z lahkoto raztegnejo in se zrinejo vanj. Na tvorbo celulita med nosečnostjo vpliva tudi povečanje apetita, sam odziv telesa- povezan z večjim zadrževanjem vode ter drugih telesnih tekočin, ter splošne spremembe, povezane s krvnim pretokom. Ko nastopi menopavza je potrebno ustrezna hormonska terapija, sicer lahko pride do povečanja obsega celulita.

Prehrana: Sodobni človek uživa veliko preveč prečiščenih ogljikovih hidratov oz. sladkorjev, ki ugodno vplivajo na nastanek estrogena. Estrogen vsebujejo jajca, mleko in meso ter izdelki iz njih. Ne smemo pa pozabiti na estrogen iz kontracepcijskih tablet, ki lahko negativno deluje pri nekaterih ženskah. Neuravnovešen nivo hormona progesterona se kaže v tvorbi celulita. Nivo estrogena naj bi uravnavalo uživanje rastlinskih oziroma fito-estrogenov iz soje in kapusnic (brokoli, cvetača, zelje in brstični ohrovt).

Živila, ki preprečujejo nastanek celulita so z omega 3 maščobnimi kislinami bogate ribe: skuše, sardine in losos. Te povečajo cirkulacijo in s tem zmanjšujejo napihnjenost maščobnega tkiva ter izboljšajo celično strukturo. Iz rastlinskih virov so koristne maščobe v oljčnem in lanenem olju, avokadu ter oreščkih. Zmerna in redna uporaba le teh skupaj z obilico vlaknin, predvsem iz zelenjave, pomaga k odvajanju odvečnih tekočin iz telesa.

Potrebna je racionalnejša uporaba soli. Ta naj bo nerafinirana, nadomeščamo jo lahko z začimbami kurkuma, ingver, kajenski poper, ki zmanjšajo potrebo po dodatku soli hrani, hkrati pa delujejo antioksidativno, nevtralizirajo proste radikale ter izboljšajo podkožno mikrocirkulacijo. Pomembni so redni manjši obroki, ki so enakomerno razporejeni tekom dneva ter zadostno pitje vode.

Redno intenzivnejše gibanje poveča hitrost kroženje krvi, pomaga odstraniti toksine iz telesa in učvrsti naše telo. Najkoristnejša je kombinacija kardio vadbe in vadbe z obremenitvijo. Torej tek, rolanje, aerobika, plavanje ter športi, pri katerih delajo predeli telesa, ki so najobčutljivejši za celulit (zadnjica, stegna, trebuh). Redno gibanje zmanjša obseg maščobnega tkiva in ga zamenja z mišičnim, zato ga bolj kot s hujšanjem odpravljamo z gibanjem.

Redna masaža, ki je lahko ročna ali z različnimi napravami, pomaga enakomerneje razporediti podkožno maščobo, če dodamo še kremo, ki naj bi ob vtiranju raztapljala maščobo ter piling, se čez nekaj časa zmanjša videz pomarančne kože. Priporočljivo je izmenično prhanje s hladno in toplo vodo. Tudi oprijeta oblačila pripomorejo k zmanjšanem pretoku krvi, zato jih, sploh v poletnih mesecih nadomestimo z lahkotnejšimi.

Pred vsakim poletjem nas mediji bombardirajo z načini boja proti celulitu, a se moramo zavedati, da nas samo en ukrep še zdaleč ne bo pripeljal do rezultata. Potrebna je celostna sprememba načina življenja, ki vključuje spremembo prehrane in redno gibanje, potem pa so tu še številni kozmetični pripravki, masaže in drugi načini ter seveda manj stresa. Rezultati ne bodo vidni čez noč, po nekaj tednih bodo vidne prve spremembe, za kaj več pa je potrebna večja, morda enoletna vztrajnost.

5 najboljših živil proti celulitu:

  • Zeleno listnata zelenjava - vsebuje malo energije, veliko vlaknin, mineralov in vitaminov
  • Jagodičevje – pospešuje tvorbo kalogena, vezivnega tkiva v koži
  • Kis - vsebuje nekaj kalcija, kalija in magnezija, predvsem pa pomaga pri izplakovanju strupov iz telesa
  • Zeleni čaj – pospešuje metabolizem
  • Sardelce – vsebujejo veliko omega 3 maščobnih kislin, ki delujejo proti vnetnim procesom v telesu.

5 najslabših živil pri celulitu:

  • Alkohol – ovira delo ledvic in jeter pri odpravljanju strupov iz organizma
  • Hitra hrana – Vsebuje predelane ogljikove hidrate, najpogosteje belo moko, hidrogenizirane maščobe in rafinirano sol. Odlična kombinacija za nastanek celulita!
  • Sladoled – vsebuje preveč nezdravih maščob in belega sladkorja.
  • Ledena kava – ledena kava lahko vsebuje tudi 400kcal (1672kj), ki jih dobite iz nekakovostne maščobe in sladkorja, prav tako vam ta obrok, ki nosi toliko energije kot kosilo, ne da občutka sitosti.
  • Slani prigrizki ob pivu – vsebujejo preveč soli, ki zadržuje vodo v telesu.

Avtorica: Mojca Cepuš

Nazaj na Zdravstveni nasveti