Od rdeče do zelene, modre do rumene, sadje in zelenjavo najdemo v praktično vseh odtenkih barv. Namen vseh teh barv ni le v tem, da postane sadež privlačen na pogled ampak nam lahko tudi nakaže katera hranila vsebuje.

Rastline so obarvane v različne barve zaradi fitokemikalij oz. fitohranil. To so zelo pomembna hranila, ki se nahajajo le v rastlinah in poleg barve določajo tudi vonj in okus rastlin. Čeprav, za razliko od vitaminov in mineralov, uživanje fitohranil ni nujno potrebno za pravilno delovanje človeškega telesa, nam vseeno prinaša veliko koristi. Zelo je pomembno, da jemo raznoliko prehrano polno različno obarvane zelenjave in sadja, saj si tako zagotovimo vnos dovolj širokega spektra hranil, vitaminov, mineralov in fitohranil, ki delujejo skupaj in ugodno vplivajo na naše zdravje.

Rumene in oranžne rastline

Ker smo sredi poletja se bomo posvetili rumeni in oranžni barvi sadja in zelenjave, saj te vsebujejo hranila, ki med drugim, tudi ščitijo pred poškodbami UV žarkov.

Rumene in oranžne rastline so polne antioksidantov, vitaminov in mineralov, med drugim vitamina C, karotenoidov, flavonoidov, likopena in kalija. Te snovi delujejo skupaj in pripomorejo k našemu zdravju. Pripomorejo k izboljšanju imunskega sistema, nižajo holesterol in krvni pritisk, preprečujejo porast prostih radikalov, srčno-žilnih obolenj, poškodb kože zaradi UV žarkov, krepijo kosti, lase in vid.

Vitamin C je zelo pomemben antioksidant. Poleg izboljšanja imunskega sistema, preprečevanja nastanka prostih radikalov in srčno-žilnih obolenj. Vitamin C, v kombinaciji z vitaminom E, pomaga tudi pri preprečevanju poškodb na koži zaradi UV žarkov ter pomaga pri obnavljanju kože, če vseeno pride do poškodb le-te.

Karotenoidi so prav tako antioksidanti in skupina pigmentov, ki so odgovorni za rumeno, oranžno in rdečo barvo mnogega sadja in zelenjave. V rumeno/oranžno obarvani zelenjavi in sadju sta glavni dve vrsti: alfa in beta karoten.

Učinki karotenoidov

  • Preprečujejo nastanek škodljivih prostih radikalov, s čimer zmanjšajo možnosti nastanka škode v DNK, ki lahko privede do različnih vrst raka.
  • Pomagajo preprečevati oksidativno škodo pri izpostavljenosti UV žarkom, s tem preprečujejo opekline in poškodbe kože.
  • Pomagajo preprečiti različne kronične bolezni. Antioksidanti ščitijo pred kardiovaskularnimi boleznimi, saj preprečujejo oksidacijo maščob in s tem preprečujejo aterosklerozo (zadebelitev sten arterij).
  • Spodbujajo delovanje imunskega sistema.
  • Pomagajo ohranjati pravilno delovanje oči in vida.
  • Večina karotenoidov (predvsem beta karoten) se lahko pretvori v vitamin A. Ta je zelo pomemben za pravilno rast kosti pri otrocih, pomanjkanje pa lahko povzroči neplodnost in nočno slepoto.

Na tem mestu je potrebno poudariti, da je pomembno, da uživamo karotenoide naravnega izvora, idealno iz svežega sadja in zelenjave ali pa iz pravilno pridobljenega naravnega ekstrakta. Sintetično pridelan beta karoten se namreč, po narejenih študijah, mnogo slabše absorbira v telo (4 do 10 krat slabše od naravnega). Nekatere raziskave pa so celo pokazale, da sintetični karoten ni zmanjšal možnosti za nastanek določenih vrst raka (rak prostate, pljučni rak), ampak jih je celo povečal! Tako, da uživanje sintetične oblike beta karotena nikakor ni priporočljivo.

Vrste rumenega in oranžnega sadja ter zelenjave

Zelenjava: korenje, rumena paprika, buče, sladki krompir, koruza, rumena pesa.

Sadje: marelice, melone, grenivka, limona, mango, nektarine, pomaranče, papaja, breskve, kaki, ananas, nekatere vrste jabolk, hruške.

Zaradi vseh teh lastnosti je zadostno uživanje sadja in zelenjave rumeno/oranžne barve brez dvoma pomemben del zdrave in uravnotežene prehrane in ker so, različne vrste na voljo čez celo leto, jih ni velik problem vključiti v naš jedilnik.

Avtorica: Mojca Cepuš

Viri:http://www.disabled-world.com/artman/publish/fruits-vegetables.shtml
http://www.sheknows.com/health-and-wellness/articles/806854/health-benefits-of-yellow-fruits-and-vegetables
http://www.onegreenplanet.org/vegan-food/why-orange-and-yellow-fruits-and-vegetables-pack-a-nutritional-punch/
http://www2.ca.uky.edu/agc/pubs/fcs3/fcs3569/fcs3569.pdf
http://www.vegetables.co.nz/resources/1files/pdf/booklet_yellow_and_orange.pdf
http://lpi.oregonstate.edu/mic/micronutrients-health/skin-health/nutrient-index/vitamin-C

 


Nazaj na seznam